Format 12×19 cm, stron 397, miękka okładka.
Stan bardzo dobry.
Wstępem poprzedziła Barbara Skarga.
***
Tekst z tylnej okładki:
„Całość i nieskończoność została dziś niemal powszechnie uznana za dzieło klasyczne filozofii europejskiej. Można się z tą opinią zgadzać lub nie, faktem jest jednak, że książka ta została przełożona na wiele różnych języków świata, że nieustannie jest cytowana, komentowana, że poświęca się jej sympozja, a więc stale cieszy się ogromnym zainteresowaniem […]. Levinas broni subiektywności, tej szczególnej osoby, którą każdy z nas jest. Lecz to Ja staje się sobą wówczas tylko, gdy jest oddane innemu, gdy jest gotowe temu innemu poświęcić życie. Kim jednak jest ten inny? […] Inny to nie jest ten ktoś, kto uczestniczy we wspólnej całości, w tym, co mi znane. Inny jest poza Tym-samym, poza owym horyzontem, w którym Ja żyje i tworzy. Nie daje się objąć, nie daje się przeniknąć. Może to być inny człowiek, może to być także Bóg, gdy tylko w epifanii twarzy innego człowieka wzywa nas, kwestionuje nasz egoizm. Inny jest absolutnie inny, transcendentny wobec mojego świata, a jednak, gdy wzywa, zobowiązuje”. – Ze Wstępu Barbary Skargi
Emmanuel Levinas (1906-1995) — wybitny francuski filozof, dziś już klasyk, jeden z najważniejszych i najbardziej oryginalnych współczesnych myślicieli. Inspirował się myślą Husserla i jego fenomenologią, koncepcjami Heideggera i Bergsona, a także tradycją Talmudu. Stworzył nowy, charakterystyczny język, pełen metafor i neologizmów. Całość i nieskończoność to główne dzieło Levinasa — analiza relacji Ja—Inny, doświadczenia twarzy i stawania z Innym twarzą w twarz.
***
Spis treści:
Część pierwsza: To samo i inne
1. Metafizyka i transcendencja
2. Separacja i (roz)mowa
3. Prawda i sprawiedliwość
4. Seperacja i absolut
Część druga: Wewnętrzność i ekonomia
1. Separacja jako życie
2. Rozkoszowanie się i przedstawianie
3. Ja i zależność
4. Domostwo
5. Świat zjawisk i ekspresja
Część trzecia: Twarz i zewnętrzność
1. Twarz i zmysłowość
2. Twarz i etyka
3. Relacja etyczna i czas
Część czwarta: Poza twarzą
Część piąta: Konkluzje