Format 13,5×20,5 cm, stron 236, 30 cz-b ilustracji, miękka okładka.
Stan dobry (otarcia okładki).
Nota wydawnicza:
W styczniu 1944 roku więźniom z oddziału Sonderkommando udało się sfotografować proces zagłady w Auschwitz. Do dziś zachowały się cztery fotografie, których historię i fenomenologię stara się opisać Didi-Huberman. Jednocześnie podejmuje kwestię tego, jak historia jako nauka może wykorzystywać źródła wizualne, oraz prowadzi do filozoficznej krytyki tego, co niewyobrażalne, jako pojęcia, z pomocą którego często definiuje się Shoah. Didi-Huberman jest przekonany, że cztery zachowane fotografie umożliwiają nam jednak wyobrażenie sobie doświadczenia obozów śmierci. Jego stanowisko stało się przedmiotem ostrej polemiki. Odpowiadając w drugiej części na padające w niej zarzuty, Didi-Huberman uściśla znaczenie podwójnego porządku obrazu w kontekście jego wartości użytkowej. Przekonująco pokazuje też, jak obraz może mimo wszystko dotknąć rzeczywistości, analizując między innymi Shoah Claude’a Lanzmanna i Historie(s) du cinéma Jean-Luca Godarda oraz pojęcie „odkupienia przez obraz” Waltera Benjamina i Siegfrieda Kracauera.
Georges Didi-Huberman (ur. 1953) — francuski filozof i historyk sztuki, wykłada w Ecole des hautes etudes en sciences sociales w Paryżu. Główny przedmiot jego badań stanowi historia i teoria obrazów, w ostatnich latach zaś coś, co sam określa mianem polityki wyobraźni. Jego najważniejsze prace to: Invention de Phystérie. Charcot et l’Iconographie photographique de la Salpêtrière (1982); Devant l’image. Questions posćes aux fins d’une histoire de Part (1990); Phasmes. Essais sur l’apparition (1998); Ninfa moderna. Essai sur le drapé tomb. (2002); L’Image ouverte. Motifs de l’incamation dans les arts visuels (2007)
Spis treści:
OBRAZY MIMO WSZYSTKO
- Cztery kawałki kliszy wyrwane piekłu
- Wbrew i na przekór niewyobrażalnemu
- W samym oku historii
- Podobny, niepodobny, ocalały
MIMO OBRAZU WSZYSTKIEGO
- Obraz-fakt czy obraz-fałsz
- Obraz archiwum czy obraz-pozór
- Obraz-montaż czy obraz-kłamstwo
- Obraz podobny czy obraz pozorny
ISBN: 9788324209705